در این مطلب میخواهیم به سمت اطلاعات بیشتر در مورد فرم صحیح بدن در هنگام انجام فعالیتهای روزانه و نحوه درست نشستن بر روی صندلی اداری برویم و با یادگیری نکاتی آنها را در زندگی روزانه و کارهایی که انجام میدهیم به کار ببریم.
آیا تا بحال در هنگام رانندگی کردن، ایستادن، نشستن پشت میز یا حتی پیاده روی این موضوع به ذهنتان رسیده است که باید به بدن خود و حالت قرار گرفتنش در هنگام انجام کارهای روزمره دقت بیشتری داشته باشید؟ شاید نه، اما تلاش برای هوشیار بودن در هنگام انجام دادن کارها آن هم برای حفظ حالت مناسب بدن میتواند دردها و آسیبهای احتمالی به بدن را کاهش دهد و درد ناشی از انجام چنین کارهایی را بکاهد

تاکید ما در این مطلب بر اهمیت نگه داری از یک حالت مناسب طبیعی برای بدن آن هم در هنگام نشستن روی صندلی اداری است. به طور کلی، این موقعیت شغلی شماست که شما را مجبور میکند تا گاهی اوقات برای حتی 8 ساعت در طول روز آن هم در حالی که کاملا ذهنتان با یک پروژه درگیر است پشت میز بنشینید و  همین موضوع باعث خواهد شد تا احتمالا انجام تمرینهای کششی و ورزشی در طی این ساعات، آخرین موردی باشد که به ذهنتان برسد.
با این حال، شما همواره باید تلاش کنید در حد امکان حالت راست و طبیعی بدن را حفظ کنید. ممکن است حین خواندن این مطلب اولین بار باشد که به این موضوع فکر میکنیدو شاید در ابتدا کمی عجیب و سخت به نظر برسد. آن هم به این دلیل که بدن شما به خم شدن عادت کرده است. تغییر این عادت به کمی همت نیاز دارد، اما رفته رفته حفظ این حالت آسان تر و طبیعی تر خواهد شد

درست نشستن پشت کامپیوتر

برای درست کردن یک محل کار دوستانه و مناسب برای نشستن و کار کردنهای طولانی، باید تنظیماتی را بر روی حالت صندلی اداری کامپیوتری و میز آن انجام دهید.
صندلی شما باید ارتفاع مناسبی داشته باشد به طوری که کف پاها بدون حالت آویزان شدن یا خم شدگی زانو، کاملا بر روی سطح کف قرار بگیرند. زانوهای شما باید در راستای سطح لنگ باشند و لگن هم باید در راستای عمود بر انحنای طبیعی موجود در پشت کمر باشد. هنگامی که تمامی این موارد را رعایت کردید در واقع توانسته‌اید حالت مناسب نشستن را برای خود پیدا کنید، پس شروع کنید به تمرین درست نشستن و حفظ همین حالت.
بسیاری از مردم عادت دارند که جلوی صندلی بنشینند و همین باعث می شود تا به جلو خم شوند. به جای این کار، کامل کمر خود را به پشتی صندلی تکیه دهید و اجازه دهید تا ستون فقرات با کمک انحنای موجود در پشتی صندلی در حالت عادی خود قرار بگیرد. اما فراموش نکنید که حتی در کنار این کار نیز باید حتما بعد از نیم ساعت نشستن، چند دقیقه از جای خود بلند شوید و استراحت کنید.

دو نکته کاربردی برای استفاده صحیح از صندلی اداری

تنظیم ارتفاع مناسب صندلی

تنظیم کردن صندلی به طوری که با ارتفاع قد شما متناسب باشد، بسیار مهم است. یک صندلی کارمندی ارگونومیک کمک میکند تا تعادل مناسبی را در هنگام حفظ حالت راست بدن داشته باشید و از فشار بر روی قسمتهای تحتانی و پاها کم شود.
برای تنظیم کردن درست ارتفاع صندلی، اول پشت صندلی بایستید. در این حالت نشیمن صندلی اداری باید دقیقا در زیر زانوهای شما قرار بگیرد. بعد از اینکه این کار را انجام دادید، روی صندلی بنشینید و کف پایتان را بر روی سطح صاف زمین قرار دهید.

ارتفاع مناسب صندلی اداری

در مرحله بعد، فاصله میان ساق پاها و بخش جلویی  صندلی را چک کنید. این فاصله باید چیزی در حدود 5 سانتی متر باشد.
بعلاوه، مطمئن شوید که پاهای شما میتوانند به آسانی در زیر میز و بدون مزاحمت تکان بخورند. اگر نیاز دارید که فاصله میان ساق پا و نشیمن یا ارتفاع صندلی را تنظیم کنید، از مکانیزم تیلت صندلی کمک بگیرید.
هرگز پاهایتان را در بین پایه های صندلی قرار ندهید و از آنها به عنوان جاپای اصلی استفاده نکنید، زیرا باعث ایجاد کشش در پاها و کمر خواهد شد.قرار دادن کف پا به صورت کاملا صاف روی زمین، بدن را در حالتی قرار می دهد که برای نشستنهای طولانی مناسب و راحت است

با توجه به این نکته، پیشنهاد هوم پاد مدلهای زیر است که هم قابلیت تنظیم ارتفاع و هم قابلیت جلو و عقب رفتن نشمین را دارند :

10,350,000 تومان
در انبار موجود نمی باشد
9,250,000 تومان

صندلی اداری دسته دار یا بدون دسته؟

نکته اصلی در این مورد از آنجایی می آید که تصور میشود وجود دسته بر روی صندلی اداری از نزدیک شدن کافی صندلی به میز جلوگیری میکند و این موضوع در هنگام صحبت از فرم صحیح بدن یا کارایی کارمند اهمیت دارد.
البته بعد از پیشرفت طراحی های صندلی و با کاهش ارتفاع دسته ها به 10 اینچ یا کمتر این موضوع اندکی رفع شد. تا جایی که امروزه دسته ها برای کاربر آن هم به منظور کاهش فشار از روی شانه هایشان اهمیت دارد و فرد میتواند به راحتی به تایپ کردن یا انجام هر نوع فعالیتی بدون دردسر ادامه دهد.

دسته صندلی اداری

فاکتور مهم دیگر در هنگام انتخاب صندلی با دسته یا بدون دسته این است که ببینید فعالیتی که قرار است انجام دهید چه مقدار به آزادی عمل احتیاج دارد. باید به این موضوع فکر کنید که آیا دسته ها مانع از کارکردن آزاد شما خواهند شد؟ انواع خاصی از دسته ها میتوانند به شما در انجام کارهای دقیق کمک کنند در حالی که برخی دیگر به طور کلی مزاحم شما خواهند بود.

به نظر ما، این موضوع کاملا به انتخاب شخصی فرد بستگی دارد. اگر صندلی‌ای را انتخاب کنید که دسته هایش با کار شما تداخل نداشته باشد و از جلو بردن صندلی به داخل میز جلوگیری نکند طوری که مجبور شوید برای نزدیک تر شدن به میز بدنتان را خم کنید، مشکلی در انتخاب صندلی با دسته نیست. زیرا اگر مجبور باشید در این حالت بنشینید، فشار و خستگی ناشی از کمر درد شما را آزار خواهد داد.
همچنین در هنگام انتخاب یک صندلی اداری دسته دار، باید در نظر داشته باشید مدلی را انتخاب کنید که دسته های آن قابلیت تنظیم شدن در حالتی که میخواهید را داشته باشند.

اگر میخواهید نکات بیشتری در مورد انتخاب یک صندلی اداری مناسب را بدانید تا خریدی رضایت بخش و مطابق با نیازهایتان را داشته باشید، مطلب زیر را بخوانید :

۴ نظر برای “درست نشستن بر روی صندلی اداری

  1. تارا کلانتری میگوید:

    من کمر درد بسیار شدیدی داشتم به دکتر مراجعه کردم نتیجه اش این بود که ستون فقرات من فقط برای نادرست نشستن برای مدت طولانی اسیب دیده این مقاله راهنمای بسیار خوبی برای افرادی که طولانی مدت می نشینند است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *