وقتی وارد کافی ‌شاپ می‌شوید ممکن است با افراد مختلفی روبرو شوید، عده‌ای مشغول کار با لپ‌تاپ خود هستند، بعضی‌ها کتاب می‌خوانند، چند نفری هم دور هم نشسته‌اند و نوشیدنی می‌خورند. کافی ‌شاپ و رستوران فضایی است که می‌تواند طیف گسترده‌ای از مشتریان را به خود جذب کند. مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود مشتریان یک کافی شاپ یا رستوران را از بین صدها انتخاب موجود برگزینند، راحتی و شیک بودن فضای داخل آن است. اگر به دنبال افتتاح کافی ‌شاپ هستید استفاده از صندلی کافی شاپ راحت و مناسب همراه با میزهای جذاب و دکوراسیون شیک اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد. اگر هم درصدد راه‌اندازی رستوران هستید، شک نکنید که میز و صندلی رستوران هم درست به اندازه‌ی کیفیت و تنوع غذا اهمیت دارد. ایده‌هایی که ما در این مقاله برایتان آورده‌ایم کمک خواهد کرد تا فضایی جذاب و مشتری‌پسند برای کافه یا رستوران خود ایجاد کنید و تجارت پررونقی داشته باشید.

مبانی دکوراسیون داخلی کافی شاپ

در ادامه سه اصل مهم را یادآوری می‌کنیم که هنگام طراحی فضای داخلی کافی شاپ یا رستوران خود باید در نظر بگیرید.

1- هماهنگی با برند

سعی کنید فضای داخلی رستوران یا کافی‌شاپ نام تجاری و رسالت شما را بازتاب دهد. اگر یک مارک قوی داشته باشید که از طریق دکوراسیون، کارمندان، خدمات و کالاهای ارائه شده خودش را نشان دهد، کافی شاپ یا رستوران شما به یادماندنی‌تر خواهد شد. نام تجاری شما یادآور مفهوم، هویت، شخصیت و رسالت رستوران شما است. هر بخش از دکوراسیون کافه، صندلی کافی شاپ ، میز کافی شاپ ، ست رستورانی، میز رستوران یا صندلی رستوران باید با برند شما هماهنگ بوده و آن را ارتقا دهد.

2- در استفاده از نور خلاق باشید

در صورت امکان سعی کنید از نور طبیعی استفاده کنید تا هم از ویتامین‌ها و مزایای آن بهره‌مند شوید هم در هزینه‌هایتان صرفه‌جویی کنید. استفاده از نور سرد در طول روز هم انتخاب مناسبی است، زیرا نوع نوری که تولید می‌کنند مشابه نور طبیعی است. برای ایجاد فضایی آرامش‌بخش در شب هم نورهای گرم ایده‌آل هستند چون تضاد ملایم‌تری با تاریکی شب دارند. با این حال بسته به برند خود ممکن است همیشه از نورهای سرد یا گرم استفاده کنید.

3- فضای داخلی خود را برای به اشتراک گذاشته شدن در اینترنت آماده کنید

مطالعات نشان می‌دهند که صنعت رستوران همچنان با سرعت قابل توجهی به رشد خود ادامه خواهد داد، چرا که مردم از تجربه‌ی غذا خوردن در بیرون از منزل لذت بسیاری می‌برند. علاوه بر این، با رشد رسانه‌های اجتماعی، افراد بیشتری به دنبال به اشتراک گذاشتن تجربیات خود از طریق بارگزاری تصاویر روی پلتفرم‌‎هایی مانند اینستاگرام هستند. به کار بردن عناصر جذاب در طراحی فضای داخلی رستوران یا کافی شاپ، مانند صندلی کافی شاپ منحصر بفرد، ست رستورانی زیبا یا میز کافی شاپ و صندلی رستوران با طراحی خاص همراه با نورپردازی خلاقانه و جذاب می‌تواند به ساخت یک تجربه تمام عیار و جذاب برای مهمانان کمک کرده و درعین حال یک تکنیک بازاریابی رایگان نیز باشد.

ایده‌هایی برای طراحی داخلی کافی شاپ یا رستوران

فضای داخلی رستوران یا کافه شما باید متناسب با برندتان باشد. برای نشان ددن نام تجاری و ارزش‌های خود، و همچنین تأثیرگذاری بیشتری روی مخاطبان، موارد زیر را در نظر بگیرید.

طراحی به سبک صنعتی

دکوراسیون صنعتی این روزها یکی از محبوب‌ترین دکوراسیون‌های مورد استفاده در کافی شاپ و رستوران‌ها است. استفاده از این دکوراسیون از نظر اقتصادی به صرفه بوده و از لحاظ بصری نیز بسیار زیبا است. بسیاری از کافی شاپ‌ها دیوارهای آجری دارند و با استفاده از این طراحی، دیگر نیازی به پنهان کردن آن‌ ندارند. فقط باید کمی آن‌ها را برجسته کرد. لوله‌ها بخش مهمی از این نوع دکوراسیون هستند، بنابراین فراموششان نکنید. برای انتخاب صندلی کافی شاپ یا صندلی رستوران از محصولات چوبی استفاده کنید. از چوب برای پوشاندن سطوح مختلف استفاده کنید. استفاده از تیرهای سقفی، سبدهای سیمی، بلوک‌های مربعی شکل، چرخ‌دنده و پیچ و… نیز می‌تواند خلاقانه باشد. همچنین لامپ‌های صنعتی را از هر جایی که می‌توانید آویزان کنید و بدین ترتیب طرح صنعتی شما آماده خواهد شد.
بهترین رنگ‌هایی که می‌توانید در این طرح استفاده کنید خاکستری، سیاه، قهوه‌ای مایل به زرد، سفید و رنگ‌های تیره‌تری مانند خرمایی است.

طراحی صنعتی کافه

دکوراسیون مدرن

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک مدرن، از نیمه‌های اول قرن بیستم محبوبیت بسیاری پیدا کرده است. مهم‌ترین اصل در این نوع دکوراسیون این است که فرم باید با اهداف تعیین شده مطابقت داشته باشد. صندلی کافی شاپ ، ست رستوران ، میز رستوران ، میز کافی شاپ و صندلی رستوران باید به صورت هدفدار انتخاب شوند.
در این طرح باید از خطوط واضح و سطوح صاف استفاده شود. تا حد امکان باید از جزئیات پیچیده اجتناب کرده و ترکیبی از عناصر ساده و پیشرفته را به کار گرفت. رنگ‌های طبیعی و خطوط صاف می‌توانند با عناصری مثل صندلی رستوران یا صندلی کافی شاپ رنگ روشن همراه با کوسنی با طرح هنرهای انتزاعی متعادل شود.
بهتر است از پارچه‌هایی با بافت ابریشم، مخملی، کتان یا پشم بیشتر استفاده شود. چوب‌های به کار رفته باید رنگ تیره داشته باشند، بدون هیچ در هم و برهمی؛ بسیار تمیز و منظم.
بهترین رنگ‌هایی که می‌توان برای این نوع دکوراسیون استفاده کرد قهوه‌ای، خاکستری مایل به قهوه‌ای، کرم یا سفید است.

سبک میانه قرن

از اواسط دهه 1930 تا 1960، سبک میانه قرن با استفاده از مواد و فناوری‌های جدید متولد شد. مانند طراحی مدرن، در این طرح هم روی عملکرد فرم‌ها تأکید بسیاری می‌شود.
در این سبک از مواد منحصر بفرد یا متضاد، از جمله پلاستیک، وینیل(نوع خاصی پلاستیک)، شیشه و تخته چند لایی استفاده می‌شود. همچنین خطوط صاف، اشکال هندسی و طبیعی نیز مرسوم‌اند. نکته مهم در انتخاب میز و صندلی کافی شاپ یا میز و صندلی رستوران در این سبک، استفاده از میز و صندلی‌های دارای دسته یا پایه‌های خمیده است. همچنین از مبلمان ارگونومیک و چوبی راه راه نیز استفاده می‌شود.
از جمله رنگ‌هایی که بیشترین کاربرد را در سبک میانه قرن دارند می‌توان به خاکستری، دودی، سبز آووکادویی، زرد خردلی و نارنجی اشاره کرد.

دکوراسیون با طرح هیگ (Hygge)

هیگ یک کلمه‌ی دانمارکی، به معنای شادی است. در این دکور تأکید روی راحتی و گرما است. فضای داخلی ساده و همراه با عناصر طبیعی و دنج است.
در این طرح از شمع، شومینه و چراغ‌های رشته‌‌ای استفاده می‌شود. همچنین در انتخاب صندلی کافی شاپ یا صندلی رستوران در این سبک، به راحتی و رنگ‌های گرم و روشن و ترجیحاً پارچه‌های مخملی توجه می‌شود.
رنگ‌های خنثی، خاکستری روشن، قهوه‌ای و کرم نیز بیشترین کاربرد را در این سبک دارند.

طراحی روستایی

طراحی روستایی طیف وسیعی از عناصر آلی و طبیعی را در خود جای می‌دهد. این طرح در کشورهای مختلف می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، در یک کشور ممکن است از دکوراسیون خانه‌های روستایی استفاده شود و در کشوری دیگر از طرح‌های جنگلی.
بسیاری از عناصر یادآور طبیعت در این سبک می‌توانند جای داده شوند از جمله گل‌ها، گلدان‌های مختلف، دیوارهای گلی با گل‌های پیچشی و…. در این سبک تأکید روی زیبایی‌های ناهموار و نامنظم است و از انواع چوب، سنگ و فلز استفاده می‌شود. عناصر یادآور خانه‌های روستایی، از جمله کوزه، ظرف‌های شیر و… نیز کاربرد بسیاری دارند. میز کافی شاپ یا میز رستوران در این طرح معمولاً از نوع میزهای پیک‌نیکی است.
از جمله رنگ‌هایی که کاربرد بسیاری در این طرح دارند می‌توان به قهوه‌ای مایل به زرد؛ کرم، قهوه‌ای و سبز اشاره کرد.

دکوراسیون داخلی با طرح وینتج (Vintage)

دکور وینتج از گذشته الهام گرفته است و سبک‌های مختلفی از دهه‌های متفاوت را دربرمی‌گیرد. این فضای رومانتیک و جذاب با لوازم عتیقه همراه با تزئینات ظریف و زیبا پدید می‌آید.
در این طرح از کاغذ دیواری‌های گلدار برجسته و رومیزی‌ و دستمال سفره‌های شطرنجی استفاده می‌شود. در انتخاب صندلی کافی شاپ یا صندلی رستوران در این سبک، معمولاً از نیمکت یا صندلی‌هایی با الگوهای پیچیده، و بیشتر در سبک ویکتوریا یا پریشان استفاده می‌شود. برای سرو غذا نیز عموماً ظروف چینی به کار می‌روند. در تزئین پیشخوان معمولاً از قوطی‌هایی برای ریختن چای، آرد یا شکر استفاده می‌شوند و لوسترها یا لامپ‌ها رنگارنگ هستند.
از بیشترین رنگ‌هایی که در این سبک استفاده می‌شوند می‎توان به رنگ‌های کمرنگی مانند نارنجی روشن، خردلی یا سبز دریایی اشاره کرد.

طرح کتابخانه

چای یا قهوه و کتاب، دو همراه همیشگی هستند که به سختی می‌توان یکی را بدون دیگری تصور کرد. کافی شاپ یا رستوران با سبک کتابخانه در حال حاضر محبوبیت بسیاری دارد. اغب کافی شاپ یا رستوران‌های دارای سبک کتابخانه معمولاً از همان طرح صنعتی، با ایجاد برخی تغییرات جزئی استفاده می‌کنند. نکته مهم در این سبک استفاده از روشنایی‌ مناسب است که به مشتریان این امکان را بدهد که لذت مطالعه کتاب در محیطی آرام و با نور مناسب را تجربه کنند.

میز-صندلی-رستوران

چند نکته کلی برای طراحی داخلی رستوران

طراحی داخلی رستوران، در کنار کیفیت و تنوع غذا یکی از مهم‌ترین عواملی است که باعث می‌شود مشتری‌های شما به رستوران برگردند. بهتر است در طراحی داخلی رستوران خود به منوی غذاهایتان هم گوشه چشمی داشته باشید. به عنوان مثال اگر اغلب غذاهای شما مکزیکی هستند، به احتمال زیاد باید از عناصر ویژه طراحی مکزیکی، به عنوان مثال رنگ‌های گرم، چوب و کاشی‌های معرق استفاده کنید. همچنین اگر رستوران شما فضای خانوادگی دارد، بهتر است صندلی رستوران خود را به سبک خانوادگی همراه با میزهای صمیمی با تعداد نفرات متفاوت انتخاب کنید.

برای انتخاب مبلمان رستوران خود نیز باید دقت بسیاری به خرج دهید. اگر رستوران شما جو صمیمانه و غیررسمی دارد، استفاده از میزهای چوبی استاندارد و صندلی رستوران پلاستیکی می‌تواند مناسب باشد. اما اگر رستوران شما رسمی‌تر است، باید بر اساس طرح انتخابی خود (که در بالا به مهم‌ترین آن‌ها اشاره کردیم)، مبلمان متناسب خود را انتخاب کنید.

درنهایت این‌که استفاده از نورپردازی، مدل سفره‎‌های روی میز رستوران و… نیز باید با سبک مورد استفاده در طراحی داخلی رستوران تناسب داشته باشد. اگر همه این موارد را رعایت کنید، خواهید دید که تزئین و طراحی فضای داخلی کسب و کارتان چندان هم پیچیده نخواهد بود.

منابع:
bizfluent
DigsDigs
WebstaurantStore

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *