ردیفی از اتاقکهای کار خاکستری رنگ در طبقه ای با دیواری های خاکستری و کفپوش خاکستری را به همراه کارمندانی که تماما طیفی از رنگ مشکی یا آبی یا خاکستری بر تن دارند را مجسم کنید. احتمالا این صحنه شما را به یاد یک منطقه در زمان گرگ و میش خواهد انداخت و واژه هایی چون “خسته کننده” و “بی روح” سریعا به ذهن شما خواهد آمد.شاید محل کار شما به این فضای مجسم شده دقیقا شبیه نباشد، اما این نکته را به خاطر داشته باشید که اگر به مفهوم رنگ در محل کار توجه نکنید، در واقع به خود و تیمتان لطمه وارد کرده اید.
رنگهای با طراوت و زنده علاوه بر تاثیرگذاری بر روی کامندان، به مردم هم نشان می‌دهند که کسب و کار شما خلاق و پویاست. در واقع رنگها میتوانند اثرات روانشناسی بر روی کارمندان شما داشته باشند. بعضی از رنگها به نظر میرسد باعث بالا رفتن خلاقیت و سودمندی می‌شوند. در حالی که برخی دیگر میتواند احساس افسردگی یا ناراحتی ایجاد کنند. شما ترجیح می‌دهد کدام یک را انتخاب کنید؟ در ادامه نکاتی را در مورد انتخاب رنگ مناسب فضای کاری بررسی خواهیم کرد

چرا انتخاب رنگ مناسب مهم است؟

رنگها بر اینکه ما چگونه محیط را می‌بینیم و به آن پاسخ می‌دهیم، اثر می‌گذارند. به عنوان یک صاحب کسب و کار و یا مدیر، مهم است که که بدانید انتخاب رنگ – از لوگو گرفته تا دیوارها – می‌تواند بر کارمندان شما و احساس مشتریان هدف نسبت به کسب و کار شما تاثیر بگذارد. و مطمئن باشید، مطالعات زیادی نشان می‌دهند که رنگها می‌توانند بر روی اینکه مشتریان چگونه برندها را می‌بینند و درک می‌کنند، تاثیر بگذارند. رنگهایی که با شخصیت برند شما مناسب باشند و جور درآیند، باعث می‌شوند تا مشتریان تمایل بیشتری به خرید داشته باشند.

رواشناسی رنگ چیست؟

روانشناسی رنگ در واقع مطالعه رنگها و اینکه چگونه بر افراد تاثیر می‌گذارند، است. دانشمندان مشاهده کرده اند که وقتی افراد رنگ خاصی را می‌بینند، تغییراتی در بدن و ذهن آنها ایجاد می‌شود. مطالعات نشان داده اند که رنگها بر فاکتورهایی همانند کارایی، خلاقیت و راتباطات تاثیر می‌گذارند. اگر می‌خواهید خروجی را افزایش دهید، تفکر خلاقانه را تحریک کنید و هارمونی را در کار ارتقا دهید، ما به شما کمک خواهیم کرد و راهنمایی را ارایه می‌کنیم که تاثییرات مد نظر شما را ایجاد کند.

رنگ‌های خاص

چهار رنگ اصلی روانشناسی، سبز، آبی، زرد و قرمز هستند (لوگوی گوگل نمونه ی بسیار خوبی از ترکیب این چهار رنگ قوی اصلی است).

رنگ سبز

برای بالابردن ترقی، رنگ سبز را در فضاهایی که برای تبادل نظرات استفاده می‌شوند یا مکانهایی که کامپیوتر استفاده می شود، به کار ببرید. رنگ سبز همچنین :

  • هارمونی و تعادل را گسترش می‌دهد.
  • خشم را کاهش می‌دهد
  • فشار چشم را کاهش می‌دهد. علاوه بر این میتوان با اضافه کردن گیاه به عنوان راهی ساده برای افزودن رنگ سبز به نقشه رنگی استفاده کرد. مبلمان اداری سبز یا دکوراسیون با رنگ سبز هم میتواند به عنوان عناصر رنگ آمیزی استفاده شوند.
صندلی اداری سبز
صندلی اداری آبی

رنگ آبی

شاید آبی سالم ترین رنگ باشد! آبی ضربان قلب، فشار خون را پایین می آورد و تنفس را آرام میکند. مانند رنگ سبز، آبی هم رنگ بسیار خوبی برای فضاهای جمعی و کارهایی با ظرافت بالا است. همچنین :

  • آرامش بخش و تسکین دهنده است
  • اعتماد و ارتباطات را گسترش می‌دهد
  • بازدهی و تمرکز را بهبود می بخشدبا انتخاب دکور و مبلمان در طیف آبی، معنویت را به دفتر خود بیاورید!
  • رنگ زرد

    رنگ خورشید و نشاط، یعنی زرد، رنگ انرژی بخش و پذیرایی کننده است. بهترین کاربردش در محیطهای فعال و خلاق است. رنگ زرد همچنین به عنوان موارد زیر شناخته می‌شود :

  • تحریک خوش بینی
  • تشویق به تمرکز
  • گسترش نوآوریالبته در به کارگیری این رنگ نباید زیاده روی کرد. وجود رنگ زرد زیاد، خشم یا حتی اشتها را افزایش می دهد. پس با خیال راحت اتاق استراحت را به این رنگ درآورید، اما در به کار بردن آن در دکور و مبلمان سایر مکانها احتیاط کنید.
  • صندلی اداری زرد
    صندلی اداری قرمز

    رنگ قرمز

    این رنگ میتواند باعث شود افراد تصور کنند اتاقی که در آن هستند، گرمتر از واقعیت است. رنگ قرمز به خوبی در فضاهایی که با فعالیت فیزیکی یا کارهای شبانه درگیر هستند، خودنمایی میکند. این رنگ همچنین :

  • فعالیت امواج مغزی را افزایش می‌دهد
  • جریان خون و ضربان قلب را بالا می‌برد
  • محرک فعالیت استرنگ قرمز را به عنوان یک رنگ تاکیدی برای ساختن احساس گرما به کار ببرید. اگرچه که این رنگ ممکن است احساس عصبانیت یا خصومت را برانگیزد، پس در استفاده از آن زیاده روی نکنید
  • رنگ نارنجی

    اگر در محل کار احساس ناخوش آیندی دارید، شاید رنگ نارنجی همان چیزی باشد که باعث خوشحالی شما می‌شود! نارنجی انرژی و پایداری را القا میکند و به همین خاطر فضای خوبی برای خلاقیت را به وجود می‌آورد.
    البته، رنگ نارنجی زیاد میتواند اشتها را تحریک کند، پس اگر که می‌خواهید فرآیند خلاقتان به بهانه خوردن یک میان وعده مختل نشود ، بهتر است تنها در قسمتهایی از دیوار یا دکوراسیون از این رنگ استفاده شود.

    میز اداری نارنجی
    میز اداری سفید

    رنگ سفید

    تحقیقات نشان میدهد که دیوارهای تماما سفید باعث می‌شوند کارمندان بیشتر اشتباه کنند. اگرچه، رنگ سفید میتواند خلاقیت را گسترش دهد و فضا را بزرگتر از آنچه که هست، به نظر برساند.

    رنگ خاکستری

    اعتقاد بر این است که این رنگ ناراحتی، افسردگی و عدم اعتماد به نفس را به همراه می‌آورد، یعنی همان نکاتی که شما نمی‌خواهید در دفترتان وجود داشته باشد. اگرچه، خاکستری رنگ تاکییدی خوبی در کنار رنگهای روشن برای مواردی است که می‌خواهید مردم به آن توجه کنند.

    صندلی اداری خاکستری

    اکنون که با اثرات رنگهای مختلف آشنا شدید، می‌توانید به راحتی رنگهایی را انتخاب کنید که به کمک آنها محیطی کارآمد و لذت بخش را ساخت. این ترکیب رنگها می‌توانند از رنگ دیوارها گرفته تا مبلمان و لوازم اداری شما را تعیین کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *