اکثر افراد بیش از نیمی از ساعتهایی را که به راه رفتن مشغول اند، می نشینند. در این حالت اگر شما از کمر درد رنج ببرید، یک صندلی اداری ارگونومیک مناسب مانند هدیه از سمت خدا برای شما خواهد بود که به مدیریت این درد و کاهش فشارهای ناشی از نشستن کمک خواهد کرد. اما سوال اصلی این است که چه صندلی برای کمر درد مناسب است؟

تقریبا هر صندلی اداری ارگونومیکی ادعا میکند که میتواند به کمر درد کمک کند. اما این ادعا واقعا درست نیست.

برای اینکه با ویژگی های صندلی ارگونومیک آشنا شوید، مطلب زیر را بخوانید :

بر خلاف بسیاری از راهنماهای موجود در مورد خرید صندلی ارگونومیک، در این مطلب حاصل ساعتها جستجو در میان آخرین تحقیقات در مورد اینکه از دیدگاه علمی یک صندلی اداری مناسب برای کمردرد چگونه است را به شما خواهیم گفت. آیا یک صندلی با پشتی بلند واقعا بهتر است؟ در مورد یک صندلی اداری که پشتی آن میتواند خم شود در مقایسه با مدلی که زاویه آن 90 درجه و غیر قابل تنظیم است، کدام یک بهتر است؟ پر کردن گودی کمر در تسکین کمر درد تا چه اندازه اهمیت دارد؟ جنس صندلی چطور؟ ما تمامی این موارد را در نظر گرفتیم و نهایتا لیستی از بهترین و مرقون به صرفه ترین صندلی ها که برای افراد دارای کمر درد مناسب هستند را برای شما آماده کرده ایم.

صندلی اداری با پشتی ثابت یا متحرک برای کمر درد؟

زمانی که بحث از تسکین کمر درد، مخصوصا درد در قسمت پایینی کمر باشد، زاویه پشتی صندلی بسیار اهمیت پیدا میکند. صندلی های زیادی در بازار هستند که طرز صحیح نشستن را با یک پشتی در زاویه 90 درجه ثابت یا حتی طراحی بدون پشتی، پیشنهاد میکنند. اما باید دقت داشته باشید آن چیزی که برای حالت بدن شما مناسب و خوب است ممکن است بر درد کمرتان تاثیر برعکس داشته باشد و آن را تشدید کند.

مطالعات متعددی بر روی صندلی اداری انجام شده که بررسی کند آیا پشتی متحرک بهترین راه برای افراد مبتلا به کمر درد است یا خیر. محققان حالتهای نشستن متفاوتی را مطالعه کردند و میزان فشار بر روی دیسکهای افراد را در هر حالت سنجیده اند. و اما نتیجه آن؟

فشار روی کمر هنگام نشستن
منبع : ergonomictrends.com

همانطور که میبینید، نشستن در حالتی با زاویه 90 درجه (مانند نشستن بر روی صندلی آشپزخانه یا یک صندلی اداری غیر قابل تنظیم) تقریبا 40درصد فشار بیشتری بر روی دیسکها وارد میکند تا نشستن بر روی یک صندلی منعطف با زاویه پشتی 110 درجه. ایستادن کمترین فشار را بر روی مهره در حالتها مختلف سنجیده شده داشته است ، که این موضوع دلیل بر آن است که اگر از کمر درد رنج میبرید، ضروری است تا به طور منظم از جای خود بلند شوید و چند دقیقه ای را بایستید. حتی اگر کمر درد ندارید هم باید بعد از هر نیم ساعت نشستن، چند دقیقه‌ای را بایستید تا فشار از روی مهره ها و دیسک کمر برداشته شود.

برای افرادی با کمر درد – مخصوصا درد در قسمت پایینی- شواهد نشان میدهند که یک صندلی با پشتی که خم شده است به کاهش استرس و فشار روی دیسکها نه تنها کمک نخواهد کرد، بلکه در نهایت منجر به بدتر شدن وضعیت شما نیز خواهد شد. با مطالعه اسکن های MRI، محققان کانادایی به این نتیجه رسیده اند که حالت نشستن ایده آل بیومکانیکی برای کاهش فشار روی ستون فقرا و دیسکها، حالتی است که پشتی صندلی در زاویه 135درجه قرار گرفته باشد و کف پاهای شما نیز بر روی زمین قرار گرفته باشند. با توجه به این تحقیق پیشگامانه، یک صندلی اداری با زاویه متغیر باید در الویت افرادی با درد کمر چه در قسمت بالایی و چه در قسمت پایینی باشد

نتیجه گیری : یک صندلی اداری با زاویه پشتی متغیر بهترین گزینه برای کمر درد است.

پشتی صندلی بلند یا کوتاه برای کمر درد؟

تحقیقات زیادی بر روی ارتباط ارتفاع پشتی صندلی با تسکین کمر درد انجام نشده است، اگرچه که بدست آوردن نتایج منطقی در این ارتباط چندان مشکل نیست.

فرض کنید زاویه 135 درجه پشتی صندلی بهترین زاویه برای درد کمر است، این فرض دلیل بر این است که یک صندلی با پشتی بلند به همراه پشتی برای استراحت سر، ساپورت و راحتی بیشتری را در این زاویه به همراه خواهد داشت. همنیطور که ما پشتی صندلی را جا ب جا میکنیم، استرس زیادی بر روی گردن و سر وارد می شود، در نهایت چیزی که شما به آن احتیاج دارید یک صندلی با پشتی کوتاه است که به گردن شما اجازه دهد در همان حالتی که هست، آویزان باشد.

فشار روی مهره ها و درد کمر
منبع : https://realspinesurgery.com/text-neck/

بر اساس گفته های دکتر کنس هنسراج، سر یک فرد به طور متوسط حدود 12 پوند در حالتی که در زاویه 90درجه قرار داشته باشد، وزن دارد، اگرچه این وزن هنگامی که سر فرد در زاویه 30 درجه رو به جلو (مثلا هنگام خیره شدن به صفحه موبایل در حالتی که فرد ایستاده است)  قرار گیرد تا چهار برابر یعنی تقریبا 40 پوند افزایش پیدا میکند. و به دلیل اینکه داده مشابهی برای حالت سر در زاویه مخالف وجود ندارد، میتوان فرض کرد که این حالت نیز مشابه است.

نتیجه گیری : با توجه به آزمایشها، از نظر ما یک صندلی اداری با پشتی بلند که قسمت بالایی کمر و حتی گردن را ساپورت می‌کند، از یک صندلی با پشتی کوتاه برای افرادی که ار درد کمر رنج می‌برند، بهتر است.

پیشنهاد هوم پاد صندلی های پشتی بلند زیر است :

در انبار موجود نمی باشد
5,820,000 تومان
6,880,000 تومان
9,090,000 تومان

ساپورت گودی کمر

شواهد عاقلانه بسیاری وجود دارد که پشتیبانی گودی کمر، مخصوصا آنهایی که قابل تنظیم هستند، کمک می کند فشار را کاهش دهد و درد کمر را تسکین دهد. در تحقیقی از هرمان میلر، تولید کننده آمریکایی صندلی های اداری لوکس، یافته است که پخش فشار در صندلی در حالتی که به آن تکیه داده شده است، باید در قسمت گودی کمر و قفسه سینه باشد. به بیان دیگر، یک صندلی با قابلیت ساپورت گودی کمر قابل تنظیم که قسمت پایینی کمر را نیز در بر میگیرد، برای نشستن طولانی راحت ضروری است. مخصوصا در حالت پشتی خمیده شده (یعنی هنگامی که به پشتی تکیه داده شده و زاویه آن افزایش یافته است) و برای افرادی با درد در قسمت پایین کمر.

پیشنهاد ما انتخاب صندلی هایی است که قابلیت تنظیم گودی کمر دارند، یعنی مدلهایی که میزان سفتی پشتی و محل قرار گرفتن پشتک پر کننده گودی کمر در آنها قابل تنظیم است. دلیل این امر هم بسیار واضح است، زیرا که بدن هر فرد متفاوت است و  قرار گرفتن بر روی یک صندلی که گوی کمر آن ثابت و غیر قابل تنظیم است بسیار بدتر از نشستن بر روی یک صندلی بدون ویژگی ساپورت گودی کمر است. تحقیق دیگری یافته است که بالشتهای ساپورت گودی کمر که جداگانه در بازار فروخته میشوند با طراحی خاصشان میتوانند راحتی بیشتری را هم برای افراد سالم و هم برای افرادی که از درد گودی کم رنج میبرند، به همراه داشته باشند. در واقع اگر صندلی ای را از قبل خریداری کرده اید که گودی کمر آن قابل تنظیم نیست، با کمک گرفتن از این بالشتکها میتوانید به درد کمر خود تسکین دهید.

نتیجه گیری : ساپورت گودی کمر در یک صندلی اداری می تواند به افزایش راحتی آن و کاهش درد در کمر کمک کند.

چرم یا مش؟

در آخر، به ارتباط بین جنس صندلی اداری و درد کمر رسیدیم. آیا چنین چیزی واقعیت دارد؟

همانطور که حدس میزنید، مطالعه ای وجود ندارد که بین یک نوع پارچه خاص با بهبود درد کمر ارتباطی یافته باشد. جنس متریال استفاده شده به سلیقه شخصی افراد برمیگردد. مش قابلیت تنفس دارد، آسانتر تمیز میشود و به طور کلی از خز یا چرم دوام بیشتری دارد. اگرچه که چرم نرم تر و در هنگام تماس لطیف تر است. چرم طبیعی لوکس‌ترین متریال است و در صورتی که از آن به خوبی مراقبت شود، دوام زیادی نیز خواهد داشت.

نتیجه گیری : متریالی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی دارید، مخصوصا در طولانی مدت.

چند نمونه از صندلی های اداری از جنس مش (توری) :

6,500,000 تومان
9,250,000 تومان
9,200,000 تومان

منبع : http://ergonomictrends.com/best-ergonomic-office-chairs-for-back-pain/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *