یک فرد کارمند به طور میانگین ۴۰ ساعت از هفته را به کار کردن می‌گذراند و از این زمان، حدودا ۶ ساعت آن را بر روی صندلی اداری و در پشت میز کار سپری می‌کند. پس بدون شک انتخاب یک صندلی مناسب تاثیر عمیقی بر روی کارکرد ما خواهد داشت. در اصل یک صندلی اداری خوب و مناسب فضایی را برای شما ایجاد میکند که کارکردن در آن حالت آسان تر خواهد بود و در عین حال به سلامت شما نیز آسیبی وارد نخواهد شد. در این مقاله به بررسی چند نکته مهم در انتخاب یک صندلی اداری خواهیم پرداخت.

انتخاب صندلی اداری با ارتفاع مناسب

یک صندلی اداری استاندارد باید طوری طراحی شده باشد که در هنگام استفاده از آن، ران ها در حالت افقی و ساق پاها در حالت عمودی و در زاویه 90 درجه با زمین قرار گیرند.از این رو ارتفاع صندلی باید کمی کوتاه تر از ارتفاع زانو باشد. برای راحتی بیشتر، صندلی باید قابلیت تنظیم ارتفاع و قفل شدن را داشته باشد تا بتوانید نسبت به سطح میز و قد خود ارتفاع را تنظیم کرده و در همان حالت قفل کنید. معمولا صندلی ها جدید از مکانیزم جک برای تنظیم ارتفاع استفاده میکنند. کافیست جک که اغلب در زیر نشیمن قرار دارد را به بالا بکشید و وزن روی صندلی را کاهش دهید تا به سمت بالا بیاید. برای پایین آوردن ارتفاعش نیز عکس این عمل را انجام دهید. جک را به سمت بالا بکشید و وزن بیشتری را روی نشیمن قرار دهید.

قابلیت تنظیم ارتفاع در صندلی اداری

انتخاب صندلی چرخدار با چرخ مناسب

ویژگی متحرک بودن برای یک صندلی مفید است. پس اگر قصد حرکت دادن صندلی خود را دارید ، باید مدلی با حداقل 5 پایه با چرخ های روان را انتخاب کنید که قابلیت حرکت چرخشی در همه جهت‌ها را داشته باشد و در جابه جایی آن مشکلی نداشته باشید. شما باید بتوانید به راحتی صندلی را بچرخانید تا بدون دردسر آن را به هر جایی از دفتر که میخواهید جا به جا کنید.
چرخ های مختلفی برای سطوح فرش شده یا سخت مانند لمینت و پارکت وجود دارد. در هنگام انتخاب دقت کنید نوعی از چرخ زیر صندلی را انتخاب کنید که متناسب با کف زمین فضای کار شما باشد.

چرخ صندلی اداری

انتخاب صندلی با ویژگیهای ارگونومیک

نشستن های طولانی مدت در طول روز منجر به بروز درد در ناحیه ستون فقرات خواهد شد. برای جلوگیری از این دردها، باید در انتخاب ویژگی های ارگونومیک صندلی دقت زیادی کرد. برای مطالعه بیشتر در مورد ویژگی های ارگونومیک صندلی اداری مطلب زیر را بخوانید:

دسته های صندلی کمک میکنند تا خستگی از روی گردن و شانه های شما برداشته شود.
اگر قرار است در طول روز مدت طولانی پشت صندلی بنشینید، صندلی های فاقد دسته گزینه مناسبی برای شما نیستند. ‎دو دسته در کنار صندلی برای استراحت کاربر لازم است که قابلیت تنظیم را نیز داشته باشد، که بتوان نسبت به ارتفاع میز کار آن را تنظیم کرد و شرایط راحتی را برای کار کردن پشت میز فراهم کرد.
بهتر است دست ها هم مثل پاها در زاویه ۹۰درجه با میز قرار بگیرند تا کمتر احساس خستگی کنید.

دسته صندلی اداری

انتخاب صندلی اداری با پشتی مناسب و قابل تنظیم

دیگر بخش مهم انتخاب یک صندلی، انتخاب نمونه ای با بهترین حالت پشتی است که از بروز کمردردها بر اثر نشستن طولانی مدت جلوگیری کند. پشتی صندلی با به گونه ای باشد تا بتوانید کمر خود را در حالتی قرار دهید که در هنگام کار کردن راحت باشد و فضاری به آن وارد نشود. زیرا در غیر اینصورت کمر درد شما را زودتر از آنچه که تصور میکنید خسته خواهد کرد و کارایی را نیز به شدت پایین خواهد آورد. در حالت کلی توصیه میشود که پشتی در زاویه ۱۰۰ – ۱۱۰ درجه نسبت به نشیمنگاه قرار بگیرد.
اگر پشتی صندلی به نشمین آن متصل است، باید بتوانید آن را به جلو و عقب حرکت دهید. وجود مکانیزمی برای قفل کردن پشتی در زاویه مطلوب نیز بسیار مفید است، زیرا در صورت عدم وجود این مکانیزم، ممکن است با تیکه دادن ناگهانی پشتی با زاویه زیادی خم شود و به کمر و گردن شما ناخواسته آسیب برسد.
در صورتی که پشتی از نشیمن جدا باشد نیز باید قابلیت تنظیم ارتفاع را علاوه بر تنظیم زاویه داشته باشد.
عرض قسمت پشتی بهتر است بین ۳۰ تا ۴۸ سانتی متر باشد .
انحنای پشتی نیز باید طوری باشد که منحنی طبیعی ستون فقرات را حفظ کند تا باعث کمردرد و خستگی نشود.
نکته بسیار مهم در مورد پشتی صندلی، انتخاب نوعی از آن است که دارای انحنای مطابق با انحنای کمر باشد. باید صندلی‌ای را انتخاب کنید که با خم طبیعی ستون فقرات و کمر هماهنگ و متناسب باشد. در واقع صندلی‌ای ارزش خرید را دارد که از گودی کمر و ستون فقرات شما مراقبت کند.

زاویه درست پشتی صندلی اداری

انتخاب صندلی با نشمین متناسب

نشمین صندلی باید عرض و عمق کافی داشته باشد تا به شما اجازه دهید به راحتی بر روی آن جای بگیرید و بنشینید. اگر بلند قد هستید صندلی با عمق نشیمن بیشتر و اگر کوتاه قدهستید با عمق کمتر را انتخاب کنید تا در هنگام نشستن دچار مشکل نشوید. به طور ایده‌آل، باید در هنگام نشستن و در حالی که کمر شما به پشتی صندلی تکیه داده است، حدود 2-4 اینچ بین زانوهای شما و نشیمن صندلی فاصله باشد. بهتر است نشیمن نیز قابل تحرک باشد و از مکانیزم تیلت بهره ببرد.

انتخاب متریال خوب:

متریالی که در هنگام نشستن اجازه دهد هوا در اطراف بدن شما جریان داشته باشد، برای نشستنهای طولانی مدت بسیار مناسب و بهتر است. پارچه انتخاب مناسبی است، اما بسیاری از متریالهای جدید علاوه بر داشتن ویژگی های پارچه، ویژگی های برتر دیگری نیز دارند. فوم نشیمن نیز باید در هنگام نشستن راحت باشد و بهتر است از نشیمنی که خیلی سفت یا خیلی نرم است، خودداری کنید. یک نشیمن با سطحی سخت بعد از چند ساعت احساس ناراحتی در شما به وجود خواهد آورد، همانطور که یک نشیمن با سطحی بسیار نرم نیز پشتیبانی خوبی از بدن و سلامت شما نخواهد کرد.

 

شما میتوانید برای خرید انواع صندلی اداری میتوانید به فروشگاه اینترنتی مبلمان اداری هوم پاد مراجعه کنید.

۱ نظر برای “راهنمای خرید صندلی اداری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *