در زمانهای گذشته، یک صندلی اداری فقط یک صندلی بود که شما روی آن می نشستید و مجبور نبودید وظایف خود را ایستاده انجام دهید. این صندلی ها ویژگی خاصی نداشتند، قابلیت تنظیم و حتی چرخی نیز برای جا به جا شدن در اطراف را نداشتند. بعدها، اگر خوش شانس بودید ممکن بود بتوانید صندلی های چرخ داری که چرخهایش به یک تکه چوب محکم در زیر صندلی وصل بود و هنگام تکیه دادن پایه های آن نیز خم میشد، را پیداکنید. در واقع در آن زمانها کسی از اهمیت انتخاب صندلی اداری ارگونومیک اطلاعی نداشت.

مطالعات نشان میدهد که کمر درد یکی از شایع ترین صدمات ناشی از کار کردن است  و این مورد بیشتر افرادی که تمام روز برای انجام کارهای مختلفی مانند کار با کامپیوتر پشت میز می نشینند را در بر می گیرد. به درد کمر یا جراحات پایدار در حال نشسته بر روی صندلی اداری، جراحت غیر تصادفی می گویند، این بدان معناست که درد از فعالیتهای روزانه ناشی شده است.

اگر شما تصمیم به خرید یک صندلی اداری دارید که مناسب برای افرادی باشد که به کمر درد دچار هستند، پیشنهاد میکنیم تا راهنمای مناسب ترین صندلی های اداری برای کمر درد را بخوانید :

چون  آزار و اذیتهای ناشی از جراحات کمر، درد و سایر موارد مرتبط که به خاطر کارهای پشت میزی اتفاق می افتد در حال افزایش است، نهایتا فردی پیدا شد و تصمیم به ساختن وسایل ارگونومیک گرفت! قوانین ارگونومیک میتوانند بر تمامی جنبه های کار اعمال شوند، مانند نشستن، ایستادن، رانندگی کردن و … . همچنین این قوانین در صندلی های اداری نیز اجرا شده اند و همین موضوع نشستن طولانی مدت پشت میز یا در ایستگاه کاری را مجاز کرده است.

پیشنهاد این فرد، طراحی نوعی از صندلی های اداری برای ساپورت کمر، گردن و پاها، و همچنین پیشنهاد قابلیت تنظیم ویژگی های صندلی برای هماهنگی با هر شخص با توجه به اندازه و قد آنها بوده است.

سندروم تونل کارپل آسیب دیگری است که در اثر نشستن پشت میز به فرد وارد می شود. اگر ارتفاع میز خیلی بالا یا خیلی پایین باشد، بازوها و مچهای شما در حالت غیر طبیعی پیچ خواهند خورد و به همین دلیل احساس درد و ناراحتی در این ناحیه دستها را حس خواهید کرد. در موارد بسیار حاد سندروم تونل کارپل، برای بهبود باید به عمل جراحی متوسل شد.

دلیل مهم دیگر اینکه چرا اینگونه صندلی های اداری ساخته شدند ارتباط زیادی با بیمه و حقوق کارگری در فضای کاری دارد. کارفرمایان متوجه شدند که اگر با تهیه بهترین مبلمان اداری در راستای آسایش و راحتی کارمندان قدم بر دارند، ادعای بیمه کاهش پیدا می کند. حتی بعضی از کارفرمایان یا شرکتها از کارمندانشان میخواهند تا دوره های آموزشی را بگذرانند یا در سمینارهایی شرکت کنند تا یاد بگیرند که چگونه بنشینند، بایستند، بلند شوند و راه بروند. با آموزش دادن این موارد به کارمندان احتمال آسیب دیدگی در هنگام کار کردن کاهش پیدا خواهد کرد.

همانطور که متوجه شده‌اید، ارگونومی نقش مهمی در هم در فضای کاری و هم در زندگی روزمره ایفا می کند، و نباید به آسانی از کنار آن گذشت، مخصوصا زمانی که پای سلامت و تندرستی در میان باشد. شما تنها یک بدن دارید، و مراقبت از آن بر عهده خود فرد شماست.

در آخر، اگر احساس میکنید تجهیزاتی که برای شما در محل کار تهیه شده است نیازهای شما را برآورده نمیکند، این موضوع را به اطلاع کارفرمای خود برسانید و از او بخواهید تا به بهبود وضعیت شما برای کار کردن کمک کند.

شاید موضوع مهمی به نظر نرسد اما انتخاب یک میز اداری مناسب نیز میتواند آسیب دیدگیهای احتمالی در محل کار را کاهش دهد. برای آشنایی با ویژگیهای یک میز اداری خوب میتوانید راهنمای خرید میز اداری مناسب را مطالعه کنید :

آیا یک صندلی اداری ارگونومیک مناسب میتواند به بهبود ارگونومی کمک کند؟

اگر بخواهیم یک پاسخ کوتاه به این سوال دهیم، بله! میتواند!

نداشتن یک صندلی کامپیوتر ارگونومیک، مخصوصا هنگام نشستن برای مدت زمان طولانی می تواند باعث آسیب بیشتر به کمر شما شود و باعث بروز احساس ناراحتی ناحیه گردن، شانه ها، پاها و البته کمر خواهد شد. این حقیقت را در نظر داشته باشید که شما روزانه به مدت 8 ساعت یا بیشتر پشت میز یا با کامپیوتر کار میکنید و همین موضوع باعث می شود تا بدن شما در حالت غیر طبیعی قرار بگیرد؛ مخصوصا اگر عادت به خم شدن و قوز کردن داشته باشید. یک صندلی اداری ارگونومیک به سادگی بدن شما را مجبور به حفظ حالت مناسب نشستن میکند، آن هم با مراقبت از خم طبیعی S شکل ستون فقرات شما و بالانس و هم تراز نگه داشتن همه چیز.

مورد دیگری که باید به آن دقت کنید این است که یک صندلی اداری تنها وسیله ارگونومیک دفتر اداری نیست. ارگونومی را میتوان در میزها، کابینتها، تلفن ها و … نیز وارد کرد. مجموع  تمامی این وسایل به شما کمک خواهد کرد، اما همچنان خودتان باید به حفظ سلامتی بدنتان کمک کنید؛ آن هم از طریق راست نشستن، ورزش و کشش. هنگام نشستن هوشیار باشید و به اطراف خود توجه داشته باشید و دقت کنید که بدن شما چگونه به موقعیتهای خاص واکنش نشان می دهد. درد نشانه ای است که به ما میگوید چیزی درست نیست، پس به آن توجه کنید و در صدد رفع آن باشید.

چند تمرین برای بعد از نشستن طولانی روی صندلی کارمندی

حتی اگر یک صندلی کامپویتر ارگونومیک را انتخاب کنید، در صورتی که مدت طولانی برای انجام کارهای روزانه مانند کار با کامپیوتر یا سایر وظایف بنشینید، گرفتگی بدن را تجربه خواهید کرد. هنگامی که می نشینید، بدن شما راکد و ساکن می شود، عضلات گردن، شانه، کمر و پاها  کشیده می شود. به علاوه، اگر از قبل نیز آسیب دیدگی داشته باشید، میتواند باعث تشدید آن شود.

بسیار مهم است که در طول روز زمانی را به تغییر حالت نشستن خود اختصاص دهید. مانند ایستادن، انجام حرکات کششی یا حتی بلند شدن از روی صندلی به مدت 5 دقیقه بعد از هر نیم ساعت کار کردن. راهی را پیدا کنید که بتواند در حالت ایستاده نیز بعضی از وظایف کاریتان را انجام دهید. برای مثال به سادگی میتوانید در هنگام صحبت کردن با تلفن یا پر کردن بعضی از فرم ها بایستید.

شما میتوانید در طول روز حتی در حالت نشسته، تمرینهایی را برای سلامت بدن خود انجام دهید. ممکن است در ابتدا انجام دادن چنین تمرینهایی عجیب به نظر برسد، اما دقت داشته باشید که با این کار شما در حق بدن خود لطف میکنید، مخصوصا هنگامی که بدن را مجبور به قرار گرفتن در یکی از بدترین حالتهای خود میکنید، آن هم یعنی نشستن.

۳ نظر برای “اهمیت انتخاب صندلی اداری ارگونومیک برای محل کار

  1. مونا احمدی میگوید:

    شغل من به گونه ای است که مدت زمان بسیاری را نشسته می گذرانم و به همین علت کمر پرد شدیدی پیدا کردم ولی از وقتی با این نوع صندلی ها اشنا شدم براری رفع کمر دردم قصد خرید انها را دارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *